Overname beheer Kwintelooijen door gemeente Rhenen per 1 januari 2018

Han Runhaar, 1-11-2017

Per 1 januari houdt het Recreatieschap Utrechtse Heuvelrug, Vallei- en Kromme Rijngebied op te bestaan. Het is de bedoeling dat daarna het beheer van Kwintelooijen wordt overgenomen door de ’Club Kwintelooijen’, een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Rhenen en Veenendaal. De onderhandelingen met de grondeigenaren over de overname van de erfpacht zijn in een vergevorderd stadium, verwachting is dat de concept overeenkomst nog voor 1 december in de gemeenteraad van Rhenen zal worden behandeld. De gemeente Rhenen zal namens beide gemeenten verantwoordelijk worden voor het beheer van het gebied.

Herefords

Er zijn inmiddels al een paar bijeenkomsten geweest met de gemeente Rhenen over het toekomstige beheer van het natuurgedeelte. Hoewel nog niet alles vast staat beginnen de contouren van het beheer wel duidelijk te worden. De begrazing met runderen zal vrijwel zeker terug komen. De WMR heeft al vanaf 2010 gelobbyd voor herstel van begrazing in Kwintelooijen en we zijn dan ook blij met deze ontwikkeling. Als alles goed gaat kan het herstel van het raster rond het natuurgedeelte betaald worden uit de nalatenschap van het recreatieschap. Een veearts uit Veenendaal heeft aangeboden om zijn runderen in het gebied te laten grazen. Verwachting is dat het raster al deze winter kan worden aangelegd, en dat volgend voorjaar kan worden begonnen met de begrazing. Dat is dan niet met Schotse Hooglanders, maar met een ander Brits ras, te weten Herefords. Het gaat om roodbonte runderen die zonder problemen zomer en winter buiten kunnen verblijven. In Nederland worden deze runderen in toenemende mate ingezet voor begrazing en er is ook een stichting (de Dutch Hereford Society), die zich actief inzet om dit ras te promoten.

Het betekent niet dat daarmee de inzet van de Natuurwerkgroep Kwintelooijen overbodig wordt. Wel zal de aard van de werkzaamheden veranderen. We hebben ons tot nu toe geconcentreerd op het beheer van het relatief vlakke terrein rondom de plassen. Na verwijdering van opslag van bramen, berken en elzen hebben we dat gebied de laatste jaren gemaaid. Als er runderen komen is dat laatste niet meer nodig. Dat geeft ons ruimte om de verruiging en verbossing van de hoger gelegen delen van heide- en erosiegeulengebied aan te pakken. Grote delen van dat gebied zijn dichtgegroeid met berken en bramen en daarmee ontoegankelijk geworden voor grazers. De opslag van bramen en bomen moet worden verwijderd en er moet daarna nog een paar jaar worden gemaaid om een ‘grazige’ vegetatie te laten ontstaan met een voor runderen voldoende aantrekkelijke plantengroei.

We hadden graag gezien dat in het heidegebied de schapenbegrazing zou worden gecontinueerd. De drukbegrazing zoals die aanvankelijk door het recreatieschap werd toegepast is weinig effectief gebleken in het tegengaan van verruiging en verbossing. Daarentegen lijkt begrazing met een schaapskudde, zoals de laatste paar jaren is uitgevoerd, wel een goed middel om de heidebegroeiing open en vitaal te houden. Bovendien voegt begrazing met een schaapskudde veel toe aan de belevingswaarde van het gebied. Helaas is de gemeente niet bereid om hier geld voor uit trekken. De bijdrage van de gemeente aan het natuurbeheer beperkt zich voorlopig tot de afvoer van maaisel en een bijdrage aan de materiele kosten van de natuurwerkgroep.

Een aandachtspunt is het toezicht op het gebied. De afgelopen paar jaren is er weinig of geen toezicht geweest, met als gevolg dat mensen er aan gewend zijn geraakt dat ze in Kwintelooijen alles mogen doen wat ze willen. Door alle partijen betrokken bij het overleg (naast de Natuurwerkgroep van de WMR onder andere ook de Macro) is er bij de gemeente op aangedrongen om zeker in het begin intensief toezicht te houden, en bezoekers er op te wijzen dat bijvoorbeeld het los laten lopen van honden niet is toegestaan.

Lijst van waardevolle bomen binnen de bebouwde kom

Sander van Opstal, 1-11-2017

De Gemeente Rhenen heeft een lijst opgesteld van waardevolle bomen binnen de bebouwde kom. Het doel van die lijst is er voor zorgen dat bewoners weten waar ze aan toe zijn: voor de bomen op deze lijst is een vergunning verplicht als men deze wil kappen. Voor de overige bomen dus niet! Voor het vaststellen van waardevolle bomen is een Criteria model opgesteld.

Hierop staan de wegen en de adressen waar de waardevolle bomen volgens de boswet aanwezig zijn.

De lijst beperkt zich tot de bebouwde kom. Bijvoorbeeld waardevolle bomen op de Grebbeberg of de eeuwige Linde in Achterberg, die staan er dus (bewust) niet op. Dat betekent niet dat buiten de bebouwde kom geen waardevolle bomen voorkomen, integendeel: voor waardevolle bomen buiten de bebouwde kom blijft de boswet en kapverordening/vergunningplicht van kracht.

De lijst zal in de loop der jaren veranderen er zullen bomen bijkomen en eventueel ook weer af gaan.

Het is de bedoeling van de Gemeente dat deze lijst na ontvangst en verwerking vd reacties, door de Gemeenteraad wordt vastgesteld. Ook is het de bedoeling dat de lijst regelmatig (iedere vijf jaar) herzien wordt.

De WMR plaatst de lijst nu op haar website en stuurt die toe aan donateurs en geïnteresseerden, met het verzoek om in je omgeving rond te kijken: mist er wat? Wij kunnen als kerngroep natuurlijk onmogelijk al die bomen gaan bekijken, en zien of er iets ontbreekt, maar onze donateurs misschien wel! Als je iets opvalt of als je wat mist, geef dat dan aan ons door, dan kunnen we dat aan de Gemeente Rhenen voorleggen.

Contactpersoon bij de Gemeente Rhenen is Elsbeth Muilwijk, tel 0317-681664

Vliegveld Lelystad, Laagvliegen en Rhenen

Sander van Opstal, 1-11-2017

Het zal de oplettende krantenlezer en TV kijker niet ontgaan zijn: Vliegveld Schiphol is overvol en wijkt deels uit naar Lelystad. Dat besluit is al vele jaren geleden voorbereid. Velen zal dat ontgaan zijn, immers Lelystad is ver weg. Toch is dat onjuist: naar recent gebleken is, bezet Schiphol de hogere vliegroutes en vliegen de vliegtuigen die van en naar Lelystad vliegen, laag over. Zelfs vrij laag: genoemd worden hoogtes van 1800 mtr tot 2400 mtr. Zo laag dat betekent allerlei geluids- en mieueffecten.
Inmiddels heeft dit onderwerp veel aandacht getrokken en heeft (de inmiddels afgetreden) Staatssecretaris Dijksma al meerdere aanpassingen van haar besluit de wereld in gestuurd. O.a. het Milieu Effect Rapport moet deels overnieuw!
Ook is er massaal protest hiertegen gerezen: vele mensen, gemeenten, ondernemers en provinciebesturen voelen zich (en zijn daadwerkelijk) buitenspel gezet. Dat heeft oa te maken met een eigenaardigheid in de Wet luchtverkeer: die wet is ouderwets in de zin dat inspraak en overleg niet goed geregeld zijn.
Wat betekent dit voor Rhenen: op de voorlopige route staat dat er vrij laag (1800-2400 mtr boven West Rhenen gevlogen zal gaan worden. Boven/bij woonwijken, met als gevolgen geluidsoverlast, extra fijnstof en risico’s voor mens, milieu, recreant en recreatieondernemer.
Onderstaande links geven u een blik op de informatie die beschikbaar is.
Ons standpunt is (en vele leden van de 2de kamer delen dat standpunt) dat eerst het gehele luchtruim heringedeeld moet worden, dat de MER opnieuw moet (ook vliegroutes verder van Lelystad gelegen, bv boven Rhenen moeten in ogenschouw genomen worden) en dat belanghebbenden daadwerkelijk gehoord moeten worden voordat er besluiten genomen kunnen worden.

Wij roepen onze donateurs op om mee te doen aan de petitie.

Artikel Ede Nieuws.nl

Petitie ‘Nee tegen laagvliegende vliegtuigen over Ede’

Behoud uitzicht Rijnvallei en Palmerswaard Rhenen

Sander van Opstal, 1-11-2017

Een van de zaken waar de WMR het afgelopen jaar, samen met de bewoners, heel druk mee is geweest zijn de bouwplannen aan de Utrechtse weg.
De Gemeenteraad van Rhenen heeft in een structuurschets vastgelegd dat Rhenen (en Elst) o.a. kenmerkende doorkijkjes heeft naar de Rijn. De Gemeente noemt dit “panorama’s”. De Gemeenteraad heeft unaniem aangenomen dat deze panorama’s het behouden waard zijn, deze mogen niet volgebouwd worden.
Inmiddels is er een bouwplan voor bouwen aan de Utrechtse weg ontwikkeld. Hiertegen is van de zijde van de omwonenden veel bezwaar. De omwonenden hebben een petitie-actie gestart, deze is zeer ruim ondertekend!

Klik hier voor de petitie.

Naast online hebben ook veel mensen op papier getekend. Het totale aantal ondertekenaars is inmiddels meer dan 450.
De WMR steunt deze actie en roept haar donateurs en belangstellenden op om deze petitie ook te ondertekenen.
De Gemeente argumenteert dat deze bouwplannen nodig zijn om de ecologische verbindingszone bij Vogelenzang te realiseren.
Wij zien dat als een gelegenheidsargument: er waren in Vogelenzang zelf heel lang vergelijkbare bouwkavels te koop waar een vrijstaand huis gerealiseerd kon worden. Ook is ons, de WMR acht jaar geleden, bij het vaststellen van het Bestemmingsplan Vogelenzang, niet verteld dat dit bouwrecht zou blijven bestaan en te zijner tijd zou kunnen leiden tot de vestiging van een bouwrecht op (volgens de Gemeenteraad en volgens ons) zo’n gevoelige plek. Tenslotte zijn er, behalve Vogelenzang, binnen de Gemeente Rhenen heel veel andere plekken beschikbaar die veel minder gevoelig zijn, waar een vrijstaande woning zou kunnen komen.

Bezoek aan De Fruitproeverij

Alie de Boer & Hans Molkenboer, 27-8-2017

Zondag 27 augustus heeft de Stichting WMR een bezoek gebracht aan De Fruitproeverij Zandberg in Rijswijk in de Betuwe. Met een kop koffie of thee en een overheerlijk stuk taart met fruit uit eigen ‘tuin’ werden we door Laurens Smits en Pauline de Maar uitgebreid geïnformeerd over het ontstaan en de ontwikkeling van het bedrijf dat op basis van de principes van permacultuur is opgezet. Na deze introductie gingen we onder leiding van Laurens over het terrein waarbij met name de weloverwogen inrichting van de verschillende terreindelen door hem zeer duidelijk en begrijpelijk werd uitgelegd. Elke struik, plant, bloem of boom stond juist op die plek met een reden en beïnvloedde daarmee weer zijn directe omgeving. De rondleiding bracht ons langs de fruitteelt, een lange ven met prachtige libellen, een wilgenbos met barbecueplaats en velden met verschillende inheemse bomen. Ondanks het feit dat door de start in 2013 alle aanplant nog relatief jong is, is er al een hele goede voorstelling te maken van hoe het er over een aantal jaren uit zal zien. En dat is zeker nog een bezoek waard. Na de rondleiding werden we nog verrast op een drankje en de nodige bio- en ecologische hapjes en soep. Neem gerust een kijkje op de website van De Fruitproeverij en bekijk de vele verrassende mogelijkheden die het bedrijf te bieden heeft.

Uitbreiding van natuurgebied Plantage Willem III in Elst: een mooie kans

Teken de petitie “MOB naar de natuur“.