Onze activiteiten

Stichting ‘Mooi Binnenveld’

Zoals u mogelijk hebt vernomen via de (landelijk) pers is er in Wageningen een uniek groen burgerinitiatief gestart.

Deze stichting , Mooi Binnenveld, wil ongeveer 50 ha van de Binnenveldse Hooilanden aankopen.

Overeengekomen is dat uiteindelijk 280 ha. prachtige natuur met blauwgraslanden, levend trilveen en bloemrijke weiden ontstaat. Met de daarbij horende flora en fauna. Beheersaspekten vallen ook onder de stichting.

Samen met bedrijven, fondsen, overheden en inwoners van Wageningen, Bennekom, Ede ,Veenendaal en Rhenen wordt het benodigde bedrag van ca 200.000 euro bijeengebracht.

Ondersteuning is mogelijk door inschrijving op certificaten .

Het hele verhaal vindt u op de site van de Stichting Mooi Binnenveld.

De WMR wil dit initiatief van harte bij u aanbevelen. En mocht u wel willen bijdragen maar vindt u 1000 euro teveel, dan wil de WMR het volgende voorstellen: wanneer wij van 8 donateurs of andere belangstellenden elk 100 euro toegezegd krijgen, vult de WMR dit aan tot het bedrag van een certificaat á 1000 euro.

Gedurende 10 jaar wordt u dan op de hoogte gehouden hoe het met het door ons gesteunde stukje natuur van 30 x 30 meter gaat.

Aanmelden hiervoor kunt u bij de Werkgroep Milieubeheer via info@stichtingwmr.nl.

Bezoek Fruitproeverij Zandberg

Zondag 27 augustus heeft de Stichting WMR een bezoek gebracht aan de Fruitproeverij Zandberg in Rijswijk in de Betuwe. Met een kop koffie of thee en een overheerlijk stuk taart met fruit uit eigen ‘tuin’ werden we door Laurens Smits en Pauline de Maar uitgebreid geïnformeerd over het ontstaan en de ontwikkeling van het bedrijf dat 4 jaar geleden op basis van de principes van permacultuur is opgezet. Na deze introductie gingen we onder leiding van Laurens over het terrein waarbij met name de weloverwogen inrichting van de verschillende terreindelen door hem zeer duidelijk en begrijpelijk werd uitgelegd. Elke struik, plant, bloem of boom stond juist op die plek met een reden en beïnvloedde daarmee weer zijn directe omgeving. De rondleiding bracht ons langs de fruitteelt, een lange ven met prachtige libellen, een wilgenbos met barbecue plaats en velden met een grote verscheidenheid aan fruitbomen en struiken. Verder vind je er bijvoorbeeld een bijentuin en een spiraalvormige boomgaard gebaseerd op het idee dat gewassen elkaar helpen en beschermen. Ondanks het feit dat door de start in 2013 alle aanplant nog relatief jong is, is er al een hele goede voorstelling te maken van hoe het er over een aantal jaren uit zal zien. En dat is zeker nog een bezoek waard. Na de rondleiding werden we nog verrast op een drankje en de nodige bio- en ecologische hapjes en soep. Bent u nieuwsgierig geworden, neem gerust een kijkje op de website van De Fruitproeverij en bekijk de vele verrassende mogelijkheden die het bedrijf te bieden heeft.