Wijkbeheer Elst

Onderwerpen met betrekking tot Elst en wijkbeheer Elst.

Contact: Wil Schulte

Rhenen schoon, dat doen we samen.

Wil Schulte, 6-12-2015

Na enkele jaren met landelijke acties NEDERLAND SCHOON en later RHENEN SCHOON, werd in 2010 het in Rhenen ZAAP opgericht. Zaap betekent: zwerf afval adoptie plan.

Het eerste lustrum werd gevierd in november jl. met ruim 40 vrijwilligers in het gemeentekantoor. De wethouders Simone Veldboer en Jan Kleijn spraken zeer waarderende woorden uit naar de groep vrijwilligers, die dat in dank aanvaarden.

Met een mooie diavoorstelling werd door -een lid van de projectgroep- een overzicht gegeven van de  5 jaar die voorbij zijn. Heel boeiend om te zien hoeveel er wordt schoongemaakt en inmiddels ‘geprofessionaliseerd’ werd in het beleid.

Veel verschillende ervaringen:

In de pauze was er een ‘hapje en drankje’ en veel tijd voor contact onderling tussen de verschillende vrijwilligers uit Elst, Achterberg en Rhenen-stad. Gezellige ervaringen en tips werden er gedeeld.

Daarna werden wij geïnformeerd over de zakelijke kant van het gebeuren door Theo Gokke van de gemeentewerf. Hij lichtte toe hoe o.a. de kosten verrekend worden die er verbonden zijn aan dit werk. Voorop staat dat het zwerfvuil rapen meer geld  opbrengt dan kost!  Zeker als je de milieuwinst meerekent.

Voor de jaarlijkse kosten ontvangt de gemeente ‘een gelabelde bijdrage’ van de verpakkingsindustrie. (Vreemde zaak, want dat geld zou beter besteed kunnen worden aan meer statiegeldartikelen en kringloopverpakkingen.) Per inwoner wordt 1.19 euro uitgekeerd aan de gemeente om het zwerfvuil op te ruimen en te verwerken.. Het betreft dus ruim 20.000 euro voor Rhenen.

Een fors bedrag per jaar, waarmee vangnetten, prullenbakken, prikstokken, hesjes, zakken, het afvoeren van vuil, reclamedrukwerk en een gezellige avond voor de vrijwilligers wordt betaald.

Ook de beschikbaarheid van een leen-fietskar en de nieuwe ZAAP-auto behoort tot de uitrusting van de medewerkers!!

Beste ZAAP-foto 2015:
De 'schatjes van Rhenen'

De ‘schatjes van Rhenen’

Jaarlijks wordt de ZAP-SCHAT uitgereikt. Een van de foto’s die zijn ingezonden door zappers, wordt geprezen als origineelste bijdrage en beloond. Dit jaar was bijgevoegde foto de leukste volgens de jury. Gemaakt door ondergetekende; in de fietskar met de kleinkinderen naar het bos om zwerfvuil te rapen. Zij werden meteen ‘de schatjes van Rhenen’ genoemd.

De prijs was een royale tegoedbon van de gemeente, te besteden bij boeren uit het Binnenveld.

Zie; www.boerenhart.nl*

Vele handen maken licht werk:

Inmiddels zijn er in de hele gemeente Rhenen totaal zo’n 120 zappers actief. Er zijn ook mensen die (nog)

niet bekend zijn bij de organisatie, maar wel ruimen.. Verplichtingen zijn er niet, maar als je je laat registreren ben je verzekerd -tijdens het werk- en krijg je opruim-gereedschap en een veiligheidsvest en kan je deelnemen aan een gezellige avond.

Het algemene adres van Zaap is: ZAAP@RHENEN.NL

Rest mij U allen een SCHOON 2016 toe te wensen.

Zapper WIL sinds 2005 zwerfvuilraper in ELST

*Het is goed mogelijk om uw boodschappen bij de boeren te laten doen en thuisbezorgd te krijgen. Zie kennismakings-artikel in de WMR-Nieuwsbrief van december (2-2015)

ZAPPEN rondom ELST.

Juni 2014, door Wil Schulte

Op uitnodiging van de Stichting Vrienden van Prattenburg, werd onlangs de Veenendaalsestraatweg van zwerfvuil verlost.

Een ploeg zappers startte bij de nieuwe parkeerplaats tegenover de 3-Zussen.

De andere helft van de 12 vrijwilligers (waaronder 5 ervaren zappers uit Elst)  begonnen bij het begin van de bebouwde kom -onder aan de Vstraatweg- en het Leth de Stigterpad.

Na 5 kwartier was er koffie en fris en heerlijke koek in het bos, tegenover de ingang van de Residence.

Deze koffiestop werd verzorgd door 2 vrijwilligers van het landgoed.

De opbrengst van de prikactie was behoorlijk; iedereen had minstens een zak vol zwerfvuil ingeleverd bij de tussenstop!!

Het ZAPP team met coördinator Wil Schulte.

Na de koffie gingen we door het bos in groepjes van 2 zappers voldaan terug naar huis; oprapend wat we daar nog tegenkwamen.

Het plan is gemaakt om 3 tot 4 keer per jaar de N416 te ontdoen van zwerfvuil.

De wens is om op termijn de gebruikers (veelal schooljeugd en sportfietsers) van het fietspad, bewuster te maken van de schone weg en hen te ‘leren’ hun afval mee naar school of naar huis te nemen…

Het is mogelijk om je aan te sluiten bij het Elster ZAPteam.

Gert van Het Bestegoed beheert een depot en informatie is ook te verkrijgen bij ondergetekende.

Wil Schulte, kerngroeplid milieugroep, coördinator Zappen-ELST wil.schulte@ziggo.nl  0318 471618.